Social media in de hand (deel 1)

Door: Klaasje Mussche | 31-12-2018

De backpack is weer ingepakt en mijn reisgenootje Joanne en ik zijn op weg naar de volgende stad in Colombia. In de enkele uren durende busrit discussiëren we over het gebruik van social media. Allebei hebben we meerdere apps en kijken er meerdere keren per dag op. Vaak scrollen we gedachteloos door de tekst en geplaatste foto’s en gebruiken het om contact te onderhouden met andere reizigers. We besteden er (te)veel tijd aan, maar kunnen het zonder probleem minder gaan gebruiken is onze conclusie. En zo maken Joanne en ik de afspraak met elkaar om vanaf nu nog maar één keer per week een ‘’social media dag’’ te hebben en elkaar hierop te wijzen.
 
We zijn niet de enigen die hier tegenaan liepen. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde persoon bijna twee uur per dag doorbrengt op social media en dat het lastig is om uit jezelf hiermee te minderen of zelfs te stoppen. Dus ging ik op zoek naar wat je nu zelf kunt doen om er goed mee om te gaan. Dat je social media gebruikt waarvoor je het wilt gebruiken en er controle op hebt in plaats van dat je er veel tijd aan besteed. Na een rondje zoeken op internet kwam ik de volgende tips tegen:
 

  1. Zet meldingen/notificaties van apps uit. Niemand neemt het je kwalijk als je reageert in je pauze of als je `s avonds thuis bent.
  2. Verwijder de apps. Ga via je browser naar je accounts. De stap om in te loggen is groter en je krijgt automatisch niet meer elke melding binnen.
  3. Maak afspraken met iemand. Als je het samen met een ander doet dan wil je vaak voor de ander volhouden en je succesverhalen delen.
  4. Vertel anderen dat je mindert. Als mensen in je omgeving eraan gewend zijn dat je minder snel reageert, zal het ook voor jou makkelijker zijn om die druk los te laten.
  5. Stel vaste momenten in. Het kan werken om bepaalde tijdstippen of dagen in te stellen. Je gebruikt die tijd dan bewust.
  6. Schakel de hulp in van apps (wat natuurlijk dubbel is). Er zijn verschillende apps die je melden of zelfs geld laten betalen wanneer je de vooraf ingestelde limiet overschrijdt.
 
Welke tips helpen is per persoon verschillend. Als het voor jou werkt om rigoureus geen smartphone meer te gebruiken of alle apps en accounts te verwijderen, moet je dat zeker doen. Toch denk ik dat het juist mooier is om een tussenweg te vinden. Toen ik deze tips op een rijtje zette, besefte ik dat voor mij dus tip 3 (maak afspraken met iemand) en tip 5 (stel vaste momenten in) werken. Zonder Joanne was het mij absoluut niet gelukt om maar één keer per week in te loggen. In de eerste week hadden we het er elke dag over dat we maandag weer op social media ‘’mochten’’. Die maandagochtend stond er bewust niks gepland zodat we de hele dag hadden om alles bij te lezen.  De 2e week verliep hetzelfde, maar vanaf de 3e week zat het niet meer zo in ons systeem. We hadden het er niet meer iedere dag over en na een aantal weken waren we regelmatig langer dan een week niet online en kozen er dan bewust voor om in te loggen en eventueel te reageren. Ik ben wel geschrokken hoeveel moeite het mij kostte om te minderen, terwijl ik meende dat ik dat makkelijk kon. Op dit moment gebruik ik het nog steeds weinig, maar hoe is dit over enkele weken of maanden? In hoeverre zit het dan (opnieuw) in mijn systeem? Ik kom hier over een paar weken op terug!

Lees hier deel 2