Overwerkt raken, mijn verhaal (3)

Door: Emma Maljaars | 04-09-2019

Lieve lezer, 

Weet je waarom ik je deze brieven vooral schrijf? Omdat ik weet hoe alleen jij je kunt voelen. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om uit te leggen aan de mensen om je heen hoe jij je voelt. Hoe moet je omgaan met het (on)begrip om je heen? En voor de mensen die een overwerkt iemand in hun omgeving hebben, voor jullie is het ook moeilijk. Ik zal jullie niet vergeten! 

Wat ik vaak hoorde van mensen om me heen was: ‘Huh, maar je ziet er gewoon normaal uit? Je lijkt niet ziek of zo.’ Zucht, dat is zo’n opmerking waar ik dus echt niks mee kon. Ik snap de opmerking wel, je zag ook niks aan mijn buitenkant. Ja, alleen mensen die mij heel goed kennen, konden zien hoe ik me voelde, maar verder leek alles normaal te zijn. 

Veel opmerkingen worden gemaakt vanuit medeleven, maar voelen wrang. Nog een voorbeeld: ‘Oh het is bijna vakantie, dan kan je even een weekje uitrusten. Daarna voel je je toch wel weer beter?’ Hoe kon ik uitleggen dat mijn lijf en mijn hoofd zo ein-de-loos moe waren, dat ik wel honderd jaar kon slapen voor mijn gevoel? 

Begrip opbrengen voor iemand die overwerkt is geraakt, is zó moeilijk. Je inleven in diegene kan je pas echt als je het zelf hebt meegemaakt. En dan nog is het moeilijk, want bij iedereen verloopt het herstel anders. Zelfs ik kan niet helemaal begrijpen waar jij doorheen moet gaan. Ik wil je hieronder wat meegeven om over na te denken, om in je achterhoofd te houden. 

Voor jou, als je vaak op onbegrip stuit, als je geen zin hebt om je weer te moeten verdedigen. 
Heb geduld met iedereen die om je heen staat. Soms kan je lastige opmerkingen voor je kiezen krijgen. Bedenk dat de opmerkingen vaak goed bedoeld zijn. Vól begrip kan je pas krijgen van iemand die echt weet hoe jij je voelt, dus dan moet iemand hetzelfde meegemaakt hebben. Wees blij voor de mensen die niet weten hoe jij je voelt, want dat betekent dat zij nog nooit in dit diepe dal zijn beland. 

En ook voor jou, als je probeert goed om te gaan met iemand die overwerkt is geraakt.
Als je ziet dat je geliefde, je vriend of vriendin, je broer of zus overwerkt is geraakt, kan dat heel moeilijk zijn. Je gunt niemand zo’n zware weg. De belangrijkste tip is: heb geduld. Écht geduld. Het duurt lang voordat iemand weer is opgeknapt. Daarom vallen ‘goedkope’ opmerkingen vaak niet goed. Laat merken dat je er voor hem of haar bent. Vraag zo nu en dan hoe het gaat en laat diegene zelf zijn verhaal doen.

Heb geduld met jezelf en met elkaar. Sta om elkaar heen, bemoedig elkaar en steun elkaar. Meer kan je niet doen en meer wordt er niet van je verwacht. Maar geloof me, het is meer dan genoeg!

Ik wens je een fijne week toe en hopelijk tot de volgende keer!

Liefs, 
Emma