De invloed van beeldschermen op je nachtrust

Door: Alice Schouten-Schot | 25-03-2019


Wanneer ik zeg dat beeldschermen een grote plek innemen in ons leven, zul je vast niet verbaasd zijn. We werken vaak achter een computer of laptop, onze sociale contacten houden we veelal bij op onze smartphone en ’s avonds kom je waarschijnlijk even bij achter de TV. Al die schermen waar onze ogen zo veel op gevestigd zijn, zijn dan ook niet zonder effect op onder andere onze nachtrust.

Onze interne klok
Hoe kan het dat beeldschermen ervoor zorgen dat je minder goed slaapt? Als eerste moeten we dan weten hoe we nou eigenlijk in slaap vallen. We hebben een zogeheten interne klok in ons zitten die ons vertelt wanneer het tijd is om te slapen en wanneer het tijd is voor een nieuwe dag. Deze interne klok wordt aangestuurd door het hormoon Melatonine.
Melatonine regelt dus je slaap-ritme en is onmisbaar voor een goede nachtrust. Het stofje wordt bijvoorbeeld aangemaakt wanneer het buiten donkerder wordt. Wanneer in de ochtend de zon gaat schijnen en de lucht een blauwe kleur krijgt, wordt dit stofje weer afgebroken zodat we goed wakker worden voor de nieuwe dag.

Het effect van blauw licht
Onze interne klok is alleen niet bestand tegen technische ontwikkelingen die dat proces in de war sturen. Beeldschermen van computers, tv’s en telefoons stralen licht uit, wat een blauwe kleurtemperatuur heeft. Zoals we nu weten, heeft dit blauwe licht als effect dat het stofje melatonine wordt afgebroken. Wanneer we dus ’s avonds TV kijken of op onze telefoon kijken, wordt het stofje melatonine niet aangemaakt, wat als gevolg heeft dat we niet moe worden. Hierdoor kan het zo zijn dat je slecht in slaap komt wanneer je in bed ligt, omdat je lichaam dan pas start met het aanmaken van melatonine.

Naast dit blauwe licht hebben beeldschermen nog meer invloed op onze nachtrust. Bijvoorbeeld wanneer we actief bezig zijn met het beeldscherm bij het spelen van een game of het bekijken van een spannende film. In de avond moet je lichaam door te ontspannen zich voorbereiden op het slapen gaan. Wanneer je intensief aan het gamen of appen bent, span je je mentaal zó in, dat je je niet kunt ontspannen en je dus niet goed genoeg ontspant voor het slapen. Dit heeft als gevolg dat je minder goed in slaap komt.

Tips om beter te kunnen slapen
Deze effecten op onze nachtrust door beeldschermen zijn gelukkig eenvoudig te verhelpen. Omdat ik jullie allemaal, inclusief mezelf, een hele goede nachtrust gun, heb ik wat tips opgezocht om deze negatieve effecten tegen te gaan.

Tip 1: De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk om in de avond geen beeldschermen op te zoeken. Zorg ervoor dat je ten minste anderhalf uur voor het slapen geen beeldscherm voor je ogen hebt. Lees bijvoorbeeld een boek, doe ontspanningsoefeningen of luister naar muziek.

Tip 2: Zorg dat het donker is in je slaapkamer. Hoe donkerder het is, hoe meer melatonine je aanmaakt. Weer daarom ook je telefoon uit je slaapkamer, zodat je niet in de verleiding komt om tóch nog even snel je appjes te checken.

Tip 3: Ga méér naar buiten! Doordat we overdag meer zonlicht zien en we het seintje krijgen om alert te zijn, blijft onze interne klok goed in stand. Hierdoor maken we ’s avonds bij het schemeren weer beter melatonine aan.